Artykuły

Alternatywa jajek, gdy nie chcemy lub nie możemy ich jeść.



 

flax egg

 

Czynników które decydują o naszych wyborach kulinarnych może być wiele. Poczynając od chęci zmiany naszej masy ciała, pozostania jak najdłużej w świetnej formie fizycznej lub etycznych przekonań a kończąc na dotykających nas alergiach pokarmowych i chorobach. Te ostatnie nie dają nam w zasadzie wyboru. Albo  dostosujemy się do konkretnego modelu żywienia albo w znacznym stopniu ucierpi na tym nasze zdrowie i komfort życia. Jajka to produkt który może uczulać. Można chcieć ich unikać ze względu na wysoki poziom cholesterolu i podwyższone ryzyko choroby wieńcowej lub rezygnować dobrowolnie z ich spożywania ze względów moralnych. Bez względu na powód unikania tego produktu, dla tych, którzy używali jajek w kuchni regularnie może być potrzebna dobra alternatywa jajek. I bez jaj da się żyć!

 

 

Jajka używane są w tradycyjnej polskiej kuchni w wielu odsłonach. Jako klasyczna jajecznica, jajko na miękko i na twardo. Szczególnie jajko na miękko trudno jest zastąpić ze względu na sposób podania. Natomiast na zamianę jajecznicy już znalazł się sposób. Jajko używane jest jako spoina dla składników w kotletach, plackach i ciastach. Jako składnik panierki lub sosów. Dla większości z tych zastosowań znamy już dzisiaj dobrą alternatywę jajek. Często dużo zdrowszą, a tak samo spełniającą swoje funkcje, również tę polegającą na dostarczeniu pozytywnych walorów smakowych.

 

 

 

Smak jajka, nic prostszego. Kala namak załatwia sprawę

 

Można zacząć od wspomnianej jajecznicy. Znana i lubiana w kręgach wegańskich tofucznica. Jest niczym innym jak pokruszonym tofu z dodatkiem czarnej soli kala namak. I to jest pierwszy zamiennik jaj. Czarna sól, bogata w związki siarki, a dokładnie siarczek sodu, charakteryzuje się silnie jajecznym zapachem i smakiem. Już odrobina dodana do posiłków nadaje im jajecznego aromatu. Możemy ją stosować wszędzie tam gdzie brakuje nam smaku jajka. W sałatkach, które tradycyjnie zawierają jajka lub panierkach. Tofu, czyli główny składnik tofucznicy, jest bogate w białko i idealnie zastępuje jaja kurze również pod względem odżywczym, dostarczając pełny zestaw aminokwasów egzogennych.

 

 

czarna sol kala namak
 

 

Aquafaba lub mleko sojowe to świetne alternatywy jaj w majonezach. Załatwiają sprawę odpowiedniej emulgacji tłuszczy przez co bezjajeczny majonez odznacza się idealną konsystencją. Dodatek czarnej soli załatwia kwestie jajecznego smaku. Kilka przypraw takich jak pieprz, musztarda i płatki drożdżowe gwarantują niepowtarzalny smak. Taki zestaw to świetny majonez z poziomem cholesterolu równym zero.

 

Aquafaba, i bezjajeczne bezy stały się możliwe.

 

piana z aquafaby
 

 

Magiczna aquafaba, czyli woda pozostała po gotowaniu cieciorki jest świetną bazą do bezjajecznej bezy. Możemy z powodzeniem wykorzystać również bardziej bliską polskiej tradycji wodę po gotowaniu fasoli. Wystarczy ubić ją na pianę, powoli dodawać cukier i powoli suszyć w piekarniku.

 

Len mielony to doskonały „sklejacz”. Już dwie łyżki mielonego siemienia lnianego (najlepiej świeżo zmielonego) i łyżka wody pozwoli nam zastąpić jedno jajo. Możemy je dodać do placków ziemniaczanych, burgerów i kotletów roślinnych oraz słodkich babeczek i ciast. Takie lniane jajo jest źródłem kwasów tłuszczowych omega 3 oraz witaminy A, E oraz witamin z grupy B. Znajdziemy w nim również cynk, kwas foliowy i żelazo. Lignany w siemieniu lnianym to silny przeciwutleniacz, który opóźnia procesy starzenia się oraz przeciwdziała rozwojowi nowotworów. Oprócz siemienia lnianego jako sklejacz sprawdzi się również zmielona chia, czyli nasiona szałwii hiszpańskiej lub babka płesznik i babka jajowata, również w postaci zmielonych ziaren.

 

Zmielone płatki owsiane to świetna alternatywa dla jajek w naleśnikach. Wystarczy płatki owsiane zmielić z wodą, dodać odrobinę kurkumy aby uzyskać przyjemny żółty kolor, sól i oczywiście mąkę, aby cieszyć się pysznymi, elastycznymi wegańskimi naleśnikami. Nadzienie to już całkowita dowolność.

 

W wypiekach zamiast jaja sprawdzają się również musy owocowe. Najbardziej popularne to te z jabłek i bananów. Nadają wypiekom przyjemnej wilgotności i zapewniają odpowiednią konsystencję.

 

Gotowanie bez jajek może być zarówno łatwe jak i przyjemne a posiłki wychodzą smaczne i zdrowe. Wystarczy odrobina chęci do eksperymentów i zmiana w nawykach, aby rezygnacja lub ograniczenie spożycia jaj będzie praktycznie nieodczuwalne. Zmianę na lepsze natomiast odczuje nasz ogranizm.

 

M.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *